עניין של זמן 3 – היקום נמצא בתוכנו
07/09/2016
עניין של זמן 1 – פתח דבר
07/09/2016

עניין של זמן 2 – רגע לפני שמתחילים

רגע לפני שאני פורש לפניכם את משנתי, אתם אמורים לשאול את עצמכם את השאלה הבאה: מי שמך? מה בעצם הופך אותי לכזה שאמור לגרום לכל אחת ואחד מכם להתפנות מטרדות היומיום ולהתרכז בדברים שיש לי לומר? אז טוב ששאלתם, שאלה מצויינת.

תודה שהצטרפתם אלי. סדרת המאמרים "עניין של זמן" הינה משנה תודעה, ולכן חשוב לקרא אותה בהדרגה כספר, לפי סדר, החל מהפוסט הראשון ("עניין של זמן 1 – פתח דבר"). אשמח לתגובות, הארות והערות.

רגע לפני שאני פורש לפניכם את משנתי, אתם אמורים לשאול את עצמכם את השאלה הבאה: מי שמך? מה בעצם הופך אותי לכזה שאמור לגרום לכל אחת ואחד מכם להתפנות מטרדות היומיום ולהתרכז בדברים שיש לי לומר? אז טוב ששאלתם, שאלה מצויינת.

התשובה היא, לכאורה, שום דבר. הרקע האקדמי שלי לא קשור בשום אופן כזה או אחר לתחומים שאני עומד לדבר עליהם. התואר הראשון שניתן לי מאונ' ת"א לפני כעשור וחצי היה בכלכלה, והשני, מאותה אוניברסיטה –  MBA מוסמך במנהל עסקים. אין קשר ישיר לא למדע, לא לפילוסופיה (מלבד קורס מדהים בנושא פילוסופיה הודית שלמדתי בכתה של פרופ' שלמה בידרמן. מומלץ!), ולא ללימודי רוח אחרים מכל סוג שהוא. (בסוגריים גם אומר שאין בלימודים האקדמיים שלי שום קשר ישיר לכלום, מלבד השכלה כללית. עסקים לא לומדים בבית הספר). תחום העיסוק שלי, הגם שיש לו קשר עקיף לנושא, לא נוגע בו ישירות – אימון (קאוצ'ינג). אני לא גורו רוחני, ואין לי יומרות להיות, אני גם לא איש דת, לא מתקשר, ולא קורא בקפה. שירתתי 20 שנה במילואים כמו רובנו (?), ואני חורג ממסגרת האשראי כמו כולנו. אז מה בכל זאת אני רוצה מכם?

אולי, דווקא בגלל זה, משהו בחשיבה שלי נקי מתפישות עולם מוכתבות. אולי, דווקא בגלל זה, השאלות שבהם אני עוסק נטולות האחזות מיותרת באקסיומות יסוד מוטעות שעליהן התבסס המדע של המאה הקודמת, ואולי, דווקא בגלל זה, תוכלו גם אתם להבין מה שאני הבנתי מגיל צעיר. כבר בגיל 10 כששאלתי שאלות מהותיות לגבי הזמן והחומר, הסביבה דאגה להשתיק אותי ולהחזיר אותי "למסלול". אז על פניו חזרתי למסלול, אבל המשכתי לשאול שאלות… שאלתי שאלות הרבה לפני שנחשפתי לעובדה שגדולים ממני שאלו את אותן שאלות הרבה לפני שנולדתי (האינטרנט לא היה זמין בשנות השמונים כשהתחלתי את המסע). די אם אזכיר את קאנט, אוגוסטינוס, ואפילו ד"ר קרוי כאן בארץ. תמיד האמנתי שלשאלות הלא פתורות אצלי, יש פיתרון מדעי ברור, אני פשוט לא יודע אותו. וככל שהתעמקתי בפיסיקה המודרנית, (על סוגיה השונים), הבנתי עד כמה המדע עצמו נתון בדיוק באותם פרדוקסים. והמדע הקיים היום, אמור להשאר עם אותם פרדוקסים, כי למדע לא יכולה להיות תשובה למשהו שהוא מחוץ לתחום העולם המדעי.
כדי לכתוב שירים, אתה לא חייב ללמוד כתיבה יוצרת, כדי ליצור קולנוע, אתה לא חייב ללמוד תסריטאות, וכדי לשאול שאלות על העולם – אתה לא חייב ללמוד את העולם כפי שאחרים הגדירו אותו. אז מה בכל זאת יש בי שכדאי לכם להקשיב לו?
יש בי סקרנות אינסופית להבנת האמת, אני חף מהגדרות מכל סוג, יש בי דחף לתרום לעולם וכסף זה לא הצד החזק שלי, ובעיקר – אני חושב שהצלחתי להעמיד איזושהי תאוריה שפותרת חלק מהפרדוקסים הללו. ולבסוף – אל תקבלו שום דבר כתורה מסיני. פשוט תשאלו את עצמכם את אותן שאלות, ותראו שגם אתם תגיעו למסקנות.
ועוד משהו – יש לזה גם פן מעשי. זה עשוי ליצור שינוי חיובי גם בחיים שלכם.
אתם עדיין איתי? מעולה. אפשר להתחיל…

עברו למאמר עניין של זמן 3 – היקום נמצא בתוכנו


בניית אתר: אתרים